top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד ורדית אבידן

החיבור בין משפט לטראומה

עודכן: 9 באפר׳



החיבור בין משפט לטראומה
חיבור בין משפט לטראומה


בימים הראשונים שלי בהתמחות התוודעתי, כי רוב העיסוק לאו דווקא מסתכם בקריאת מאמרים משפטים, פסיקה וחוקים, אלא בעיקר ביחסים מול הלקוחות או במילים אחרות ביחסי אנוש. זה התבטא בשיחות טלפון עם הלקוחות באופן חוזר ונשנה, פגישות ארוכות ועוד.


למעשה העבודה המשפטית היא קודם כל עבודה אל מול הלקוח.ה ובמקומות מאוד כואבים שלו.ה, היות וא.נשים פוגשים את המשפט היכן שכואב: לדוג' אם פיטרו אותםן מעבודה, לא שלמו להם כסף ו/או אם פגעו בהם פיזית /מינית בצורה קשה.


כמשפטנית לא קבלתי כלים תקשורתיים לניהול יחסים עם לקוחות. נכון אני לא מטפלת, אבל אני פוגשת אנשים במקום מאוד טיפולי, לפעמים לקוחות מספרים לי אירועים בחייהם שקשורים להליך המשפטי שהם אינם מספרים למטפלים גם אם הם בטיפול שנים ולו מתוך ההבנה שהם צריכים לספר לי עבור ההליך המשפטי.


על מנת שהשירות יהיה מותאם להםן יש צורך בראיה טיפולית ושירות הוליסטי – שילוב בין שתי העולמות.

הרי מטפלים.ות כגון: פסיכולוגיים, עובדים סוציאלים, מדריכים שיקומיים וכו' לומדים איך לדבר עם הא.נשים שהם עובדים מולם ואף מקבלים הדרכה חיצונית מתמדת. עורכי דין לא - על אף שהםן לרוב עובדים מול אנשים ולאו דווקא בבית המשפט. ואז צריך לסמוך על זה שאו שיש לך את זה או שאין לך את זה.


הרבה מהלקוחות שייצגתי לאורך השנים פנו אלי לאחר שנגרם שבר בינם לבין עורכי.ות דינם והםן טענו שהעורכי.ות הדין מנותקים.ות מהםן ולא מבינות אותםן, לאו דווקא מהמקום שהםן לא עושים עבודה משפטית ראויה, אלא מהמקום שהם יצרו מולםן חוסר ודאות בכך שלא תיווכו להםן את ההליכים בצורה פשוטה, ברורה ובהבנה למצב הטראומתי.


ולמה ודאות כל כך חשובה?

ודאות חשובה, במיוחד לא.נשים המתמודדים.ות עם טראומה.

הטראומה נוצרת בעקבות האירוע עליו מתבסס ההליך המשפטי.

לדוג' תקיפה מינית, הקושי בתקיפה או לא רק ההיבט המיני הקשה, אלא בעיקר באובדן המציאות והשליטה, מישהו.י פגע בי באופן שהוא/היא לקח.ה לי את השליטה על תפיסת העצמי ועל המרחב שלי. כתוצאה מכך, בכל סיטואציה שיש בה מרכיב של ערעור השליטה כמו חוסר ודאות נחווה תסמינים של לחץ וחרדה. ההליכים המשפטים הם גדושים בחוסר ודאות: השפה המשפטית לא מובנית, אין שליטה על ההליך זה לרוב בניהולם של הרשויות או של בתי המשפט – כך שהליכים משפטים יוצרים טריגרים קשים לא.נשים המצויים בטראומה.


 זה יכול להתבטא בכך שאותו.ה לקוח.ה י.ת.חווה הימנעות טוטאלית מההליך וי.תעלם ולעורכ.ת הדין יהיה קשה לנהל את התיק בגלל חוסר שתוף פעולה. ו/או בהתנהגות ההפוכה המתבטאת בעוררות יתר: ריבוי הודעות וטלפונים, הכל כדי לנסות להבין את ההליך ולהתעדכן לגבי ההמשך. ללא מודעות למצב הטראומתי, לרוב החוויה של הלקוח.ה ושל העורכ.ת דין תהיה קשה ומלווה בתהפוכות נפשיות.


במהלך הקריירה המקצועית שלי נחשפתי לאלפי לקוחות בטראומה והבנתי שאני צריכה לקבל כלים מודעי טיפול וטראומה, על מנת שאוכל לתקשר עימםן בצורה שתאפשר להםן לנשום הליך שאין בו שליטה. לפעמים זהי יכול להסתכם רק בזה שאסביר להם את זה במפגש הראשון, ולפעמים זה לתווך שיש פער בין המציאות וההגיון האישי לבין המציאות וההגיון המשפטי ולרוב הם לא הולכים ביחד. במשפט אחת ועוד אחת שווה לשתיים בטראומה לפעמים שווה שלוש.


תוך כדי שאני רושמת את הדברים, חשוב לי להבהיר שאני לא מטפלת ודרך המלך לטעמי זה שהשירות יהיה משולב בין עולמות הטיפול והמשפט,



אולם יש בידי כלים אמפתים לייצר ודאות בעולם האפור של המשפט, תוך כדי שאני מבהירה את ההשלכות המקצועיות המשפטיות ומשקפת גם את המצב נפשי וגם את המצב המשפטי.


 

עו"ד ורדית אבידן - בעלת 18 שנות ניסיון של עיסוק משפטי בפגיעות מיניות הן בהיבט הפלילי והן בהיבט האזרחי על כל צורותיו.

בזכות הניסיון שלי בעולם המשפט וייצוג של לקוחות המתמודדות.ים עם טראומה יצרתי מגוון פתרונות למניעת הטרדות מיניות לארגונים וקהילות, הכנה להגשת תלונה במשטרה במקרה של פגיעה מינית, סדנאות לתקשורת מינית בריאה, הדרכות והכשרות למטפלים.ות ועורכי הדין בתחום המשפט והטראומה המינית ועריכת יפוי כוח מתמשך. משפט מודע טראומה הוא תחום שנע בין משפט וטיפול המצמצם את הפער שבין הטראומה הרגשית שחווים להליך המשפטי המתקיים בשל האירוע הטראומתי.





17 צפיות0 תגובות
bottom of page