למה חשוב לתמוך במתלוננים/ות?


למה חשוב לתמוך במתלוננים/ות?

מנהל של רשת טיפולי שיניים מפורסמת, פנה אלי לצורך קבלת יעוץ לגבי מקרה של שיננית שהתלוננה על הטרדה מינית נגד רופא השיניים עמו היא עובדת באותו הסניף. 

הוא החל בבדיקה של התלונה והיה אובד עצות לגבי המשך עבודתה של המתלוננת בסניף בזמן בירור התלונה.

מנהל הרשת שאל אותי - האם בזמן בירור התלונה על המתלוננת להגיע כרגיל לסניף? האם עליו להעבירה לסניף אחר עד לבירור התלונה? והאם העברתה לסניף אחר בעצם תביא לפתרון?

שאלתי, מדוע להעביר את המתלוננת לסניף אחר? מדוע לא להעביר את רופא השיניים (המטריד) לסניף אחר ו/או להשעותו עד לבירור התלונה? הרי המתלוננת, אשר גם ככה חווה קושי בעצם הגשת התלונה על עובד הבכיר ממנה, עושה צעד כה אמיץ, מדוע עליה לשלם מחיר על כך? 

המסר שעובר לעובדים/ות ברשת בפתרון הרחקתה של המתלוננת הינו  - שלא כדאי לעובד/ת להתלונן מכיוון שככל הנראה תשלמי מחיר אישי וכלכלי, היות ומדובר בהרעת תנאי עבודה.

לצערי מנהל הרשת הוא לא היחיד ששאל אותי את השאלה הזו והרבה פעמים מנהלים/ות של ארגונים "מרחיקים/ות" את המתלונן/ת ולאו דווקא את המטריד/ה בזמן בירור התלונה או כדרך פתרון להשתקת המצב.

לרוב מתוך מחשבה, כמו במקרה של מנהל הרשת, לפיה, רופא השיניים יותר נחוץ לעסק (כלכלית) מאשר השיננית.

השאלה שיש לשאול היא לא את מי להרחיק - אלא איזה תרבות ערכית אני רוצה ליצור בארגון?

לא מספיק שהמנגנון הקיים למניעת הטרדה מינית במקום העבודה יהיה רק בכך שהארגון בודק את התלונה, אלא גם ביחסו לתלונה ולחומרה שבה, כחלק מיצירת תרבות ארגונית שהערך העליון שלה הוא - לא להטרדות מיניות!

סביבת עבודה נעימה ובטוחה מהטרדות מיניות, חייבת להיות כזו שהנהלת הארגון מעבירה מסר ברור ונחוש לפיו, הארגון לוקח ברצינות יתרה כל תלונה של הטרדה מינית גם עם מדובר במקרה מינורי, רווחתן/ם של המתלוננים/ות ובטחונם/ן  בעדיפות עליונה.

לשם כך כאשר עובד/ת מתלוננ/ת יש להתייחס לתלונתו/ה בכבוד וברצינות וליתן לו/ה תחושה שיש לו/ה גב תומך.

הרעת תנאיה של המתלונן/ת תביא ליצירת חוסר אמון של המתלוננ/ת במקום העבודה וההנהלה ותיצור חוסר שת"פ של המתלוננ/ת עם הבירור. 

בנוסף, יכולה להיווצר עילת תביעה כלפי הארגון, בגין חוסר טיפול ראוי ובכך נזק כלכלי משמעותי לארגון, הרבה יותר מהשעייתו של המטריד/ה. 

המטריד/ה מקבל/ת מסר לפיו התנהלותו תקינה והסייקל של ההטרדה יכול לחזור שוב ושוב הן כלפי עובדים/ות נוספים/ות והן כלפי לקוחות של הארגון.

יצירת מערך תמיכה במתלוננות/ים, יוביל לבירור אותנטי ונעים במהלכו המתלוננ/ת י/תרגיש יותר בנוח (לנוכח התמיכה) לספר את אשר אירע, כאשר קיים בטחון יותר קל להרגיש חוסר ביקורתיות ושפיטה והאמת יוצאת לאור.

הרעיון הוא לא רק להתייחס לכל מקרה באופן נקודתי, אלא להשתמש במקרה כדי להעביר מסר ערכי לכלל עובדים/ות הארגון.

מעבידם/ות צרו מנגנון שיתן גב ותמיכה למתלוננים/ות ליצירת תרבות ערכית הנקיה מהטרדות מיניות במקום העבודה.

בשיחה עם מנהל הרשת, הוא שתף אותי, שהרעיון של הרחקת המטריד, אפילו לא עלה בראשו וחלקתי עימו כיווני חשיבה נוספים ביחס למניעת הטרדות מיניות בארגון.

חשבו על כל העובדים/ות בטיפול בתלונה בגין הטרדה מינית לשם יצירת תרבות עובדים/ות ערכית, קהילתית - הניעו  לכיוון של יצירת סביבה הנקייה מהטרדות מיניות.

אשמח לקרוא תובנות/הערות/דעות בעניין!